A interpreta cât mai aproape de adevăr imaginile care ne traversează de dimineaţă şi până seara e nu doar un exerciţiu de percepţie dar şi un bun exerciţiu de evaluare. Avem posibilitatea de a lua decizii. Avem posibilitatea de a ne sustrage manipulărilor voite sau involuntare. Căpătăm uşurinţa de a manipula la rândul nostru. Termenul de manipulare nu stă numaidecât sub semnul perversiunii.

O bună cunoaşterii a imaginilor, a strategiilor de imagine ne poate deschide calea succesului în afaceri sau ne poate salva viaţa. Pentru oamenii care lucrează în lumea turismului Imaginea e extrem de importantă. A fi la curent cu evenimentele, a te orienta, a avea habar, a şti să dai o informaţie corectă, a şti să descoperi, să ghidezi e un lucru absolut necesar atunci când lucrezi în turism.

Din fericire, nu putem vorbi despre o reţetă universal valabilă şi nici despre un panaceu de imagine. Mulţi vor să ştie dacă au o imagine fie corectă, fie uşor de recunoscut, fie impresionantă. Mulţi oameni din turism, după câte îmi dau seama din discuţiile pe care le am, cred că imaginea ar fi o vitrină. Asta ar însemna că forţe exterioară vă guvernează. La mulţi oameni din turism descopăr pe zi ce trece, un noian de prejudecăţi. O sumă ameţitoare de bariere intime care vă îngrădesc. Mulţi dintre voi aveţi păreri preconcepute iar unii sunt spirite conservatoare. Numai că aveţi toată libertatea să vă schimbaţi sau nu imaginea participând în mod emoţional la viaţa din turism. A pune un pic de emoţie, de căldură, de înţelegere şi de agreabil e uneori calea cea mai sigură către reuşită. Turistul nu este o pasăre rară numai bună de jumulit şi nici un extraterestru. E un om care doreşte să se deconecteze sau, dimpotrivă, să încerce noi senzaţii, să aibă noi experienţe.

Începuturile sunt dificile pentru că trebuie să renunţi la mituri prăfuite. Unii trebuie să scotocească în memorie. Alţii trebuie să-şi stabilească gradul de notorietate în timp ce unii trebuie să-şi reconstruiască propria imagine. Ca să nu ne încurcăm, putem începe cu o întrebare aparent banală – Cât de multă lume ne cunoaşte ? E greu de răspuns. Ii puteţi şti pe toţi turiştii cu care v-aţi întâlnit? Câţi vă cunosc? Câţi revin în oraşul vostru? Câţi se întorc la pensiunea pe care o conduceţi? Uneori suntem surprinşi de cât de multă lume ne ştie şi ne apreciază serviciile. Alteori rămânem dezamăgiţi că de fapt nu suntem prea cunoscuţi. Sunt primari ai unor mari oraşe din România care nici nu se sinchisesc de aceste aspecte. A fi cunoscut are legătură cu actele tale, cu acţiunile tale, cu spaţiul tău imaginar. În imaginarul colectiv tu laşi o urmă în sufletele turiştilor. Tu, omul care lucrează în turism. E splendid apusul de soare în Deltă dar gluma pescărească pe care ai spus-o în timpul unei ieşiri pe canalul spre Sulina va fi repovestită multe luni de-acum încolo. Cine sunt toţi acei turişti nenumiţi care şi-au format o imagine despre tine? Nu-i poţi ghici. Nu-i poţi număra. Poţi în schimb ca prin zâmbetul, amabilitatea, seriozitatea şi abnegaţia ta să-i faci să revină an de an. Îi poţi face să laude locaţia ta. În fiecare clipă, ceilalţi sunt sau nu conectaţi unii cu alţii. Problema ta e să-ţi creşti numărul de conexiuni.

###
Ovidiu Bufnilă

consilier de imagine